lata människor ska inte ha hund

så är det bara.
det spelar ingen roll om man har en chihuahua eller en grand danois, lathet är inget som passar in i hundvärlden. Vilket inte många förstår.
varje dag på jobbet så möter jag människor med hund som vill lösa problem med deras hund. hunden skäller åt andra hundar och människor, gör utfall, drar i kopplet osv. vad dem kommer in för att få köpa är någon slags metod som ska fungera på deras hund och som gör det enkelt att få bort beteendet. DET medlet finns inte. Det gör inte det. Vad djuraffärer säljer idag är en tillfällig och lat lösning på problem som till exempel halti och anti-drag sele. Självklart kan det fungera och jag kan tycka att det är okej att använda det ibland korta stunder, men vad är det för trevlig lösning egentligen? sätter du ett anti-drag sele på ditt barn kanske? Jo för man kan faktiskt se hundana som 2 åriga barn.. ibland.
Vad ägarna inte tänker på det minsta är hur det kommer att vara för hunden att ha på sig denna anti-drag sele, syftet med dem är ju att det ska kännas obehagligt på hunden och dem ska då sluta att dra i kopplet. OBEHAGLIGT. Och då undrar jag, varför göra det obehagligt för hunden? varför vill man det när det finns en mycket mycket bättre och trivsammare metod! POSSITIV BELÖNING! :) Allt blir så mycket roligare och bättre då!
under alla de år jag nu haft hund har positivitet vart den metod som gett den längsta och stabiliaste framgången och det gäller även dem hundar jag haft kurs för. det är bara av ren lathet att man ska köpa ett sånt idijotiskt medel till hundarna för att dem ska sluta upp med ett beteende.
man kan tyvärr inte prata med hundar med språket och säga vad dem får och inte får göra. Hundar vill ha belöning för ett beteende dem gör och då kommer dem tycka om att göra det beteendet. det är så hundar fungerar!
jag kan nog kalla mig för världens sämsta fö rsäljare när det kommer till detta. det jag kan sälja när det kommer in en sådan kund är en bok eller en klicker och massa godis. För det är dem metoderna jag tror på.
kommentera gärna!



Kommentarer
Postat av: Anna - Rocktassar

Jag ska inte säga annat än att jag ¨håller med dig! Utebliven belöning - gör om gör rätt - BELÖNA rätt beteende = hundträning i mina ögon ;)



Tack för att du gillade hemsidan, jag gillar den också :) Lite annorlunda, som sagt ;)



Japp, här har vi snagg! Fast det var ett gammalt kort. För tillfället är den svart ;) Eller ja, utväxt + svart kanske, hehe.

2011-03-23 @ 14:18:25
URL: http://rocktassar.se
Postat av: Michelle

Jag tycker inte det är lathet idet närmsta okunskap isåfall? Okunskap om hur man kan gå tiilväga för att lösa ett problem.

Jag använder mig inte av anti-dragsele, däremot av halti lite då och då. Båda dessa hjälpmedel handlar om att göra hunden mer lätthanterlig för sin ägare.

När jag gick kurs fanns det en ägare som använde en halti på sin rhodesian för att han helt enkelt va för stark och skulle dragit omkull henne någon gång annars. Och hunden i sig var väluppfostrad och drog i regel inte i kopplet (med som utan halti) däremot skulle hunden se en hare så fanns det inga begränsningar för hur stark han kunde bli. Med haltin däremot kunde han inte dra lika starkt.

Så jag tror verkligen inte att de flesta köper något sånt här hjälpmedel bara för att de är lata.

Man köper ju inte sånt för att det är kul utan de flesta försöker ju efter bästa förmåga jobba med felbeteenden.

En halti eller en anti-dragsele kan ju dessutom vara första steget i rätt riktning och att man stegvis kan sluta med hjälpmedlena.

Sedan finns inte alltid tiden att stanna upp och träna. Åker jag kommunalt och vet med mig att jag inte kommer ha tid och möjlighet eller tålamod, för att jag är stressad , att vara konsekvent med att hunden ska gå bra i koppel , ja då tar jag haltin. Det är inte realistiskt om du frågar mig att kräva av varken människa eller hund att det alltid ska tränas i alla situationer.

I den bästa av världar vore det ju självklart inte såhär och man skulle inte behöva använda halti/antidragsele eller ens koppel. Men nu är det så.

Att sätta på hunden en halti istället för att hålla på och rycka i kopplet dag ut dag tycker iallafall jag är en bättre lösning.

Kan av personlig erfarenhet säga att halti hjälpt mmig i många situationer.

Blev ett långt inlägg och jag orkar inte korrekturläsa det.:)

/Michelle

2011-03-23 @ 23:23:44
Postat av: Mimmmmí

sv: aw, jag är glad att få va hemma för å få träffa er härliga vänner! =)



Angående inlägget så vet jag inte riktigt vad jag tycker. Jag förstår vad du menar. Men när det gäller Benjy så försökte jag i 4 år få honom att sluta dra i kopplet. Å till slut så orkade jag inte bli arg varenda promenad, därav har jag halti väldigt ofta på honom, speciellt om jag går med både honom å Urax samtidigt.



Lat, kanske. Men vet inte hur jag ska få han å sluta dra, så då vart det lösningen. Inge mer bråk på promenaderna! =)

2011-03-23 @ 23:36:57
URL: http://larsdotter.blogg.se/
Postat av: Michelle

mimmi , tycker du verkligen att du är lat som efter att ha försökt i 4 år beslutar dig för att köra på halti :) tycker inte jag.

Alla konflikter man tar med sin hund påverkar relationen man har till varandra. Är det en sak man ALLTID bråkar om men som ändå inte ger någon effekt. Vad tjänar det till liksom, hellre ett hjälpmedel som ger en mindre konfliktprydd vardag och en bättre relation till sin hund.

Stor eloge till dig att du tränade på så länge Mimmi!

2011-03-24 @ 15:56:30
Postat av: Defence

Håller med Michelle......det finns ingen metod som fungerar på alla hundar.....inte ens den positiva metoden......precis som vi människor så är alla hundar olika och man ska inte döma någon förren man gått 10 mil med hans hund.....:):)

2011-03-24 @ 17:01:36
URL: http://www.123minsida.se/brewitzochco
Postat av: Danni

Michell, hittar ej till din hemsida. Hoppas du läser här!



Som sagt så möter jag problemet nästan varje dag på jobbet och jo det är för det mesta lathet det handlar om när det kommer till detta. jag kan stå och förklara hjälpa kunden med hur dem ska gå till väga för att lösa problemet men fortfarande så finns det dem som ändå vill ha en enklare lösning, en halti/anti-dragsele. dem orkar inte, och visst kan det handla om okunskap men då får man väl ta reda på det då? eller? man har ju ändå skaffat sig en HUND och det är ingen lek alltid. jag talar alltså om vuxna människor.



Man skapar en så mycket bättre relation mellan hund och ägare genom positiv belöning. Det gäller även i såna här fall tycker jag. Man kommer så mycket längre med dem positiva metoderna (eller utebliven belöning) än med ex. en halti som bara är en tillfällig lösning. Jag har själv testat båda delar på Pepsi och samma sak vad gäller kunder som har berättat. Självklart är alla hundar individer! För MIG fungerar detta och för många andra också.



Sen som jag skrev så tycker jag fortfarande att man kan använda haltin enstaka gånger vid vissa situationer där man behöver en hand. Som tillexempel att hunden blir för stark helt enkelt.



Och dessutom, om du har en hund som springerutav bara faan om han ser en annan hund och du har en halti på, förstår du då hur mcyket stryk nacken tar?



Dem människorna du mött som använder halti michelle, är tyvärr inte såna människor jag träffar på. dem annvänder haltin till helt andra syften.



Och jag tycker såhär, angående vad du skrev om konfliker. Varför skapa en? Helt onödigt. Våra hundar fungerar inte så. Och att bråka med dem löser inte heller mycket. Jag ser bara från mina erfarenheter här. Sen kommer det bli spännande den dagen jag möter någon hund som det inte fungerar på!



Tycker det är kul att höra hur andra tänker kring detta! Och vad jag ville säga med inlägget är att det inte är min typ av träning alls, jag vill visa någon bättre metod än sånt som ska göra hunden obekväm. och det fungerar för mig.

2011-03-24 @ 21:34:21
Postat av: Michelle

vi kan ju vara överens om att vi inte är överens :)

2011-03-27 @ 21:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0